Giornale radio


Raiplay

STIELIS

IN ONDA DA LUNEDI' A VENERDI' ALLE ORE 15.30

Stielis, cercis di storie dal Friûl.

 

Se o sin ce che o sin a l'è parcè che di cualchi bande o scugnìn sei partîts.

Les Stielis, leteralmentri, e son i rimès derivants de lavorazion dal len. In chest câs el tronc di lavorâ al rapresente le storie dal Friûl e ogni dì o cirarìn, splanant une stiele, di fâ un tic di lûs su les origjinis de nestre int e dal nestri teritori, simpri tignint iniment che ca, sul confin pui confin dai confins, dulà che dut si incrose e si miscliçe di milenis, nissun nol po sei sigûr di cui c'al balave cun so agne.

 

 

Stielis, assaggi di storia del Friuli.

 

Se siamo quello che siamo è perché da qualche parte dobbiamo essere partiti.

Les Stielis, letteralmente, sono i piallacci derivanti dalla lavorazione del legno. In questo caso il tronco da lavorare rappresenta la storia del Friuli e, ogni giorno cercheremo, piallando una stiele, di fare un po’ di luce sulle origini della nostra gente e del nostro territorio, sempre tenendo a mente che quassù, sul confine più confine dei confini, dove tutto si incrocia e si mescola da millenni, nessuno può essere sicuro di chi “ballasse con sua zia”.

 

 

STIELIS

 

LUNIS AI 10 DI LUI

 

 – Pestis

 

Yersinia pestis a l’è un nom che al ispire subite simpatie, ancje parcè che al podarés sei trancuilamentri un personaç di Harry Potter o el nom sientific di une varietât di refosc di Faedis. Si trate, in realtât, dal bateri de peste buboniche, famôs mâl che pui voltis, sot forme di elegant scheletri a cjavâl dotât di mantel neri e falcet, a l’à traviarsât tal cors dai secui l’Europe.

 

 

MARTARS AI 11 DI LUI

 

 – Joibe grasse ma no masse 

 

Le Patrie dal Friûl e jere veneziane dal 1420 e, dopo cirche un secul, les condizions des ints des campagnis e jerin ladis in piês. No erin ancjemò tratôrs, cjasis di tolerance in Austrie, i sigarets e les spinis des sagris a tignî trancuii i contadins, dome el nervôs sfogabil in t’une ostarie, ma nol bastave, 

come che nol baste al dì di vuê.

 

  

 

LUNEDÌ 10 LUGLIO

 

– Pestis

 

Yersinia Pestis è un nome che ispira subito simpatia, anche perché potrebbe essere tranquillamente un personaggio di Harry Potter o il nome scientifico di una varietà di refosco di Faedis. Si tratta, in realtà, del batterio della peste bubbonica, famoso male che più volte, sotto forma di elegante scheletro a cavallo dotato nero mantello e falce, ha attraversato nel corso dei secoli l’Europa.

 

 

MARTEDÌ 11 LUGLIO

 

 – Giovedì Grasso ma non troppo 

 

La Patria del Friuli era veneziana dal 1420 e, dopo circa un secolo, le condizioni delle genti delle campagne erano peggiorate. Non c’erano ancora trattori, case di tolleranza in Austria, le sigarette e le spine delle sagre a tenere tranquilli i contadini, solo il nervoso sfogabile in un’osteria, ma non bastava, come non basta oggi.