Giornale radio


Raiplay

VUÊ O FEVELìN DI…

Un program di atualitât, costum, culture e societât, in onde ogni dì: dal lunis al vinars,  aes  11.10 di buinore (par  dîs minûts) e daspò misdì aes 15.15.


L'appuntamento quotidiano in lingua friulana.  10 minuti la mattina alle 11.10 per mettere a fuoco un problema, con l'aiuto degli ospiti, o per segnalare una novità; 15 minuti il pomeriggio, dalle 15.15 alle 15.30 sull'attualità culturale in Friuli.



Dal 25 al 29 settembre in coda al programma andrà in onda RADIOLIM, un’iniziativa pensata per la valorizzazione del nostro patrimonio linguistico trilingue (non a caso è stata realizzata in friulano, sloveno e tedesco), con la voce dei bambini delle scuole dove i racconti, le canzoni e le storie registrate li hanno fatti sentire dei veri conduttori radiofonici.

ASCOLTA RADIOLIM SU RAIPLAY SOUND




h.11.10

 

LUNIS AI 15 DI  AVRÎL –  A Vinitaly a son 450 etichetis dal Friûl-Vignesie Julie, che al cjape il primât des regjons cuntune grande rapresentance dai siei prodots. Al è chest un dai numars che a cualifichin la edizion 2024 de fiere dal setôr plui impuartante a nivel mondiâl, che si fâs a Verone, di domenie e fin a miercus. A sono novante lis aziendis tal spazi metût adun de Regjon. A chestis si zontin altris 28 aziendis che si presentin di bessolis ma simpri dentri te suaze dal Friûl-Vignesie Julie. Ospit: Matteo Lovo, president Assoenologi Fvg  e Adriano Gigante, president Consorzi di tutele dai vins Friûl Cuei Orientâls Ramandul.

 

MARTARS AI 16 DI  AVRÎL – Ducj cjapâts  di «Govre de Liège», il gust european 2024 di gjelât artesanâl, realizât pe Zornade volude dal Parlament european, e rivade ae diesime seconde edizion, par esaltâ il prodot e meti dongje intune tradizion condividude i gjelatârs dai Paîs de Europe. A son siet par cumò chei che a àn aderît a cheste Zornade che e invie la stagjon dal gjelât. Ospit: Giorgio Venudo, coordenadôr dai gjelatârs di Confartigianato dal F-VJ

 

MIERCUS AI 17 DI AVRÎL – «Economie circolâr, une cuistion etiche, economiche e ambientâl»: al è il teme che il Centri racuelte des medisinis, cul contribût dal Comun di Udin, al fasarà ai 12 di Otubar cu ven, fasint deventâ cheste citât un dai centris che a frontin il teme de sostignibilitât ancje peade a un prodot particolâr tant che la medisine. Usâts a cjalâ simpri la date di scjadince, cun di fat, ai plui ur pues someâ dificil judâ une economie circolâr in chest setôr. Miedis, docents universitaris e imprenditôrs a saran a confront su chest teme. Ospit: dr. Federico Amani, president dal Centri racuelte medisinis.

 

JOIBE AI  18 DI AVRÎL – La manifature dal Friûl-Vignesie Julie e cîr lavoranzie: e à bisugne che i zovins a tornin a passionâsi dal lavôr in fabriche, un ambient che al è cambiât un grum. E je une fabriche 4.0, digjitalizade, cun fuarts aspiets inovatîfs. Cun di plui, ogni lavôr vuê al domande une formazion continue e, duncje, ancje in chest ambient al ufrìs la pussibilitât di cressi. Cemût si fasial, però, a convinciju? Il coordenament di Tumieç di Confindustria Udin al à decidût di cjalâ ai students, ma ancje ai gjenitôrs, pensant par lôr une iniziative clamade Orientegjenitôrs. Ospit: Nicola Cescutti, coordenadôr di Tumieç.

 

VINARS AI 19 DI AVRÎL – «Oikos: insiemi par educâ» al è il fîl che al ten adun i Comuns de Culinâr dal Friûl cun progjets fin ae fin dal an, tacant de cussience che si pues «educâ in comun» e che cheste ativitât e permet di tignî dentri. Il progjet al è stât pensât de associazion Aspic e dal Comun di Murùs. La iniziative e à previodût di misurâ i risultâts di ogni progjet. Ospit: Anna Degano, psicolighe Aspic.

 

LUNEDÌ 15 APRILE –  A Vinitaly 450 etichette del Friuli Venezia Giulia, che conquista così il primato della regione con la maggior rappresentanza dei suoi prodotti vitivinicoli. È uno dei numeri che qualifica l’edizione 2024 della fiera più importante a livello mondiale per il settore, in corso a Verona da domenica e fino a mercoledì. Sono novanta le aziende presenti nello spazio comune allestito con il contributo della Regione, cui si aggiungono altre 28 aziende presenti singolarmente ma sempre nello spazio Fvg. Ospiti: Matteo Lovo, presidente Assoenologi Fvg e Adriano Gigante, presidente Consorzio di tutela dei vini Friuli Colli Orientali-Ramandolo .

 

MARTEDÌ 16 APRILE – Tutti innamorati della «Govre de Liège», il nuovo gusto che il gelato artigianale ha eletto a gusto “europeo” 2024, in occasione della Giornata voluta dal Parlamento europeo, e giunta alla sua dodicesima edizione, per esaltare il prodotto e connettere a una tradizione comune i gelatieri dei Paesi europei. Sette quelli che stabilmente hanno per ora aderito all’iniziativa, che segna l’avvio della stagione. Con quali novità in Friuli Venezia Giulia rispetto a gusti e costi? Ospite: Giorgio Venudo, capocategoria gelatieri Fvg di Confartigianato Fvg .

 

MERCOLEDÌ 17 APRILE – «Economia circolare del farmaco, una questione etica, economica e ambientale»: è il tema che il Centro raccolta farmaci, con il contributo del Comune di Udine, realizzerà il prossimo 12 ottobre, facendo diventare il capoluogo friulano uno dei centri che si interrogano e affrontano il tema della sostenibilità anche legata a un prodotto particolare com’è il farmaco. Abituati a guardare attentamente la data di scadenza, infatti, ai più può sembrare difficile attuare un’economia circolare in questo settore. A confronto, medici, farmacologi, docenti universitari e imprenditori. Ospite: dr. Federico Armani, presidente Centro raccolta farmaci .

 

GIOVEDÌ  18 APRILE – La manifattura del Friuli Venezia Giulia cerca manodopera e ha bisogno che i giovani tornino ad appassionarsi del lavoro in fabbrica, che non ha più i contorni da manuale, ma è una fabbrica 4.0, digitalizzata, con forti componenti innovative. Inoltre, ogni lavoro oggi richiede una formazione costante e, quindi, anche in questo settore c’è la possibilità di restare sempre aggiornati. Come fare, però, per convincerli. Il coordinamento di Tolmezzo di Confindustria Udine ha deciso di puntare sì sui ragazzi, ma anche sui genitori, dedicando loro specifici appuntamenti denominati «Orientagenitori». Ospite: Nicola Cescutti .

 

VENERDÌ  19 APRILE – «Oikos: insieme per educare» è il filo conduttore di 22 iniziative che animeranno i Comuni della zona collinare del Friuli entro la fine dell’anno, a partire dalla consapevolezza che si può “educare in comune” e che questa attività consente di includere. Il progetto è ideato dall’associazione Aspic e dal comune di Moruzzo che ha previsto un monitoraggio dei risultati ottenuti rispetto a ogni azione attuata. Ospite: Anna Degano, psicologa Aspic .

 

 

 

 

h. 15.15  


 

LUNIS AI 15 DI AVRÎL Il Prin di Avrîl stât al è mancjât a Barcelone Aureli Argemí, pilastri dal dirit ae autodeterminazion dai popui. O ricuardìn il so impegn straordenari a pro des nazions cence stât, dal ricognossiment e dal progrès dai dirits linguistics, de tutele des minorancis.

OSPIT: Adriano Ceschia, professôr di filosofie in pension, impegnât pe lenghe furlane - Andrea Valcic, president Clape di culture “Patrie dal Friûl”.

 

MARTARS AI 16 DI AVRÎL Cu la iniziative “Cjanive e premie il futûr”, rivade ae tierce edizion, la Associazion Caneva e continue a vê cure de comunitât, incoragjant la sô vitalitât e la sô coesion. Chest an il sodalizi al à premiât l’impegn scolastic e la maternitât.

OSPITS: Federico Fior, soci fondadôr Associazion Caneva - Johanna Treppo, premiade.

 

MIERCUS AI 17 DI AVRÎL Al Museu Etnografic dal Friûl, a Udin, la mostre documentarie “Lat Mleko Milk” e conte, cu lis fotos di Graziano Soravito e i tescj scrits des latariis cjapadis dentri, ce che al vûl dî lavorâ il lat in maniere coletive, in mont e in planure, in Italie e in Slovenie.

OSPITS: Graziano Soravito, fotograf - Maurizio Tondolo, diretôr Ecomuseu des Aghis dal Glemonàs - Sonia Zucchiatti referente Ufici pe Lenghe Furlane.

 

JOIBE AI 18 DI AVRÎL Al è stât screât a Cjassà il Museu Luigi Garzoni, la prime esposizion permanente dedicade al “Cjantôr dal Friûl”. In mostre manuscrits, manifescj, dedichis e altris ogjets di grant valôr, tant che il so piano, che a contin la vite e lis oparis dal compositôr furlan.

OSPITS:  Alessio Screm, diretôr artistic

 

VINARS AI 19 DI AVRÎL Al fevele di incuisizion e di dissidie tal Friûl dal prin Cinccent il gnûf libri di Andrea Del Col, publicât di Forum. Un contribût impuartant ae cognossince dai moviments eretics che a son vignûts daûr de Riforme, che al analize ancje il câs emblematic di un grup di artesans dissidents di Purcie.

OSPIT: Andrea Del Col, autôr

 

 

LUNEDì 15 APRILE Il primo aprile scorso è mancato a Barcellona Aureli Argemí, pilastro del diritto all’autodeterminazione dei popoli. Ne ricordiamo lo straordinario impegno a favore delle nazioni senza stato, del riconoscimento e del progresso dei diritti linguistici, della tutela delle minoranze.

OSPITI: Adriano Ceschia, professore di filosofie in pensione che lavora per la lingua friulana – Andrea Valcic, presidente Clape di culture “Patrie dal Friûl”

 

MARTEDì 16 APRILE Con l’iniziativa “Caneva premia il futuro”, giunta alla terza edizione, l’Associazione Caneva continua ad avere cura della comunità, incoraggiandone la vitalità e la coesione. Quest’anno il sodalizio ha premiato l’impegno scolastico e la maternità.

OSPITI: Federico Fior, socio fondatore Associazione Caneva – Johanna Treppo, premiata.

 

MERCOLEDì 17 APRILE Al Museo Etnografico del Friuli, a Udine, la mostra documentaria “Latte Mleko Milk” racconta, con le foto di Graziano Soravito e i testi redatti dalle latterie coinvolte, cosa significa caseificare in maniera collettiva, in montagna e pianura, in Italia e Slovenia.

OSPITI: Graziano Soravito, fotografo - Maurizio Tondolo, direttore Ecomuseo delle Acque del Gemonese– Sonia Zucchiatti, referente ufficio per la lingua friulana

 

GIOVEDì 18 APRILE È stato inaugurato a Cassacco il Museo Luigi Garzoni, la prima esposizione permanente dedicata al “Cantore del Friuli”. In mostra manoscritti, manifesti, dediche e altri oggetti di grande valore, come il suo pianoforte, che raccontano la vita e le opere del compositore friulano.

OSPITE: Alessio Screm, direttore artistico

 

VENERDì 19 APRILE Approfondisce il tema dell’Inquisizione e dissenso nel Friuli del primo Cinquecento il nuovo libro di Andrea Del Col, edito da Forum. Un importante contributo alla conoscenza dei movimenti eretici conseguenti alla Riforma, che analizza anche il caso emblematico di un gruppo di artigiani dissidenti di Porcia.

OSPITE: Andrea Del Col, autore

 

 

 

 

 

 

https://www.raiplaysound.it/programmi/vueofevelindi

 

 

 

TI PODARÈS INTERESSÂ ANCJE


OBIETTIVO FRIULI

CASA FRIULI

ROTOCALCO INCONTRI



SCOLTE E DISCJAME LIS PONTADIS
 

 

  • A CURA DI

    ANTONIA PILLOSIO E ARIANNA ZANI

  • AL MICROFONO

    NICOLA ANGELI ED ELISA MICHELLUT

  • CONTATTI

    Tel: +39 040 7784389
    antonia.pillosio@rai.it
    Tel: +39 0432 627656
    arianna.zani@rai.it